Show simple item record

dc.contributor.authorZuhra, Nurliza
dc.contributor.authorSaragi, Daulat
dc.date.accessioned2022-07-31T04:21:14Z
dc.date.available2022-07-31T04:21:14Z
dc.date.issued2022-07-29
dc.identifier.urihttp://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/7086
dc.descriptionThe purpose of this research is to find out how the Learning of Local Wisdom Based on Aceh Ranup Lampuan Traditional Dance in Early Childhood in Nanggroe Pidie Jaya State Kindergarten. The method used is qualitative research by searching for field research methods (field research), because the data obtained are derived from the results of field research. This approach was chosen because it is relevant to the characteristics of qualitative research. The researcher acts as a key instrument (key instrument). Researchers go directly to the field, adjust to local time and space to get data. The results show that Learning Local Wisdom for Early Childhood Through Ranup Lampuan Dance for Children in Nanggroe Pidie Jaya Kindergarten is very good by seeing children able to move by looking from the ground. children's memory when memorizing the forms of dance movements that follow the process in their practice. Local wisdom can be implemented properly through the Ranup Lampuan dance, it can be seen that the children's talent is seen from the way the children move in layers according to the stage of movement, one movement to the next by following the rhythm of the Ranup Lampuan music, by being able to remember the arrangement of floor patterns in the Ranup Lampuan dance.en_US
dc.description.abstractTujun penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana Pembelajaran Kearifan Lokal Berbasis Tari Tradisional Aceh Ranup Lampuan Pada Anak Usia Dini Di TK Negeri Nanggroe Pidie Jaya. Metode yang digunakan adalah penelitian kualitatif dengan memusatkan pada metode fieldreseacrh (riset lapangan), karena itu data yang diperoleh adalah bersumber dari hasil penelitian lapangan. Pendekatan ini dipilih karena relevan dengan ciri-ciri penelitian kualitatif. Peneliti berperan sebagai instrumen kunci (key instrumen). Peneliti terjun langsung kelapangan, menyesuaikan diri dengan waktu dan ruang setempat untuk mendapatkan data, Hasil penelitian menunjukkan bahwa Pembelajaran Kearifan Lokal Untuk Anak Usia Dini Melalui Tari Ranup Lampuan Pada Anak Di TK Negeri Nanggroe Pidie Jaya sudah sangat baik dengan melihat anak mampu bergerak dengan melihat dari daya ingat anak ketika menghafal bentuk gerakan tari yang mengikutin proses dalam latihannya. Kearifan lokalnya dapat dilaksanakan dengan baik melalui tari ranup lampuan ini terlihat bakat anak dari cara anak bergerak bersusun sesuai tahap gerak satu ke gerakan selanjutnya dengan mengikuti irama musik ranup lampuan, dengan mampu mengingat susunan pola lantai dalam tarian ranup lampuan.en_US
dc.publisherSeminar Nasional 2022 - NBM Artsen_US
dc.subjectPembelajaranen_US
dc.subjectKearifan Lokalen_US
dc.subjectTari ranup lampuanen_US
dc.titlePEMBELAJARAN KEARIFAN LOKAL BERBASIS TARI TRADISIONAL ACEH RANUP LAMPUAN PADA ANAK USIA DINI DI TK NEGERI NANGGROE PIDIE JAYAen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record