Show simple item record

dc.contributor.authorSyarah, May
dc.date.accessioned2022-07-27T10:54:19Z
dc.date.available2022-07-27T10:54:19Z
dc.date.issued2022-07-29
dc.identifier.urihttp://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/7074
dc.descriptionThis study aims to: determine the feasibility of developing KODYA learning media (Digital Comics for Cultural Diversity); knowing the practicality of KODYA learning media (Digital Comic of Cultural Diversity); and to determine the effectiveness of using KODYA (Digital Comics for Cultural Diversity) learning media. The type of research used is using a 4D model which consists of four stages, namely define, design, development, and disseminate. The first stage is defining needs analysis, student analysis, task analysis, concept analysis and goal specification. The second stage, namely the design, carried out the preparation of tests, media selection, format selection, and initial design. The third stage is development, an assessment of the feasibility of learning media is carried out by media experts, material experts and education practitioners, then a development test is carried out. The fourth stage, namely the dissemination (dissaminate), validation and dissemination tests were carried out. The results obtained in this study after validating and testing got the "Very Eligible" category with details of the Media Expert Validator a score of 92% was obtained which was categorized as "Very Eligible", from the Material Expert Validator a score of 90% was obtained with the "Very Eligible" category " The practicality of learning media was assessed by teachers or education practitioners, a score of 92% was obtained with the category "Very Practical" to be used as learning media as well as from student responses who said that the learning media was very easy to use and fun. Then the results of the pretest and posttest obtained the effectiveness of using KODYA media through increasing student learning outcomes from 30% to 90%.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk: mengetahui kelayakan pengembangan media pembelajaran KODYA (Komik Digital Keberagaman Budaya); mengetahui kepraktisan media pembelajaran KODYA (Komik Digital Keberagaman Budaya); dan untuk mengetahui keefektifan penggunaan media pembelajaran KODYA (Komik Digital Keberagaman Budaya). Jenis penelitian yang digunakan yaitu menggunakan model 4D yang terdiri dari empat tahap yaitu define, design, development, dan disseminate. Tahap pertama yaitu pendefinisian (define) dilakukan analisis kebutuhan, analisis siswa, analisis tugas, analisis konsep dan spesifikasi tujuan. Tahap kedua yaitu perancangan (design) dilakukan penyusunan tes, pemilihan media, pemilihan format, dan rancangan awal. Tahap ketiga yaitu pengembangan (development) dilakukan penilaian kelayakan media pembelajaran yang dilakukan oleh ahli media, ahli materi dan praktisi pendidikan, selanjutnya dilakukan uji pengembangan. Tahap keempat yaitu penyebaran (dissaminate) dilakukan uji validasi dan penyebaran. Hasil penelitian yang diperoleh pada penelitian ini setelah melakukan validasi dan uji coba mendapat kategori “Sangat Layak” dengan rincian Validator Ahli Media diperoleh skor sebesar 92% yang dikategorikan ”Sangat Layak”, dari Validator Ahli Materi diperoleh skor sebesar 90% dengan kategori “Sangat Layak”. Kepraktisan media pembelajaran dinilai oleh guru atau praktisi pendidikan diperoleh skor sebesar 92% dengan kategori ”Sangat Praktis” untuk digunakan sebagai media pembelajaran begitu juga dari respon siswa yang mengatakan bahwa media pembelajaran tersebut sangat mudah digunakan dan menyenangkan. Kemudian hasil pretest dan posttest diperoleh keefektifan penggunaan media KODYA melalui peningkatan hasil belajar siswa dari 30% menjadi 90%.en_US
dc.publisherSeminar Nasional 2022 - NBM Artsen_US
dc.subjectPengembanganen_US
dc.subjectMedia Pembelajaranen_US
dc.subjectKODYAen_US
dc.titlePENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KODYA (KOMIK DIGITAL KEBERAGAMAN BUDAYA) TEMA 6 SUBTEMA 1 PADA MASA COVID-19 DI KELAS IV SDN 100310 PARGUMBANGANen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record