dc.contributor.author | Br Marbun, Lely verawati | |
dc.date.accessioned | 2022-07-27T10:50:01Z | |
dc.date.available | 2022-07-27T10:50:01Z | |
dc.date.issued | 2022-07-29 | |
dc.identifier.uri | http://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/7072 | |
dc.description | In Civics learning in junior high school, not a few students have learning difficulties. This can be seen from the low Civics learning outcomes of students. Based on data from the odd semester test results for class VII.1 for the 2021/2022 academic year, out of 32 students only 13 people or 42.5% reached the KKM and 19 people or 57.5% who had not reached the KKM. Therefore, a learning model that is more challenging for students' understanding is used, namely by applying the Examles Non Examples learning model. This study aims to determine the improvement of student Civics learning outcomes on norms and justice in class VII.1 SMP Negeri 3 Pulau Rakyat in the academic year 2021/2022. This type of research is class action research (class action research). The subjects of this study were students of class VII.1 SMP Negeri 3 Pulau Rakyat as many as 32 people. The object of this research is student learning outcomes using the Examples Non Examples learning model on the material of norms and justice. The research instrument used was a multiple choice test and observation. Based on the results of the study, the increase in student learning outcomes was 51.66%. Student learning activities during the learning process showed a better improvement. Because it has fulfilled classical learning mastery and has increased from cycle I to cycle II, it can be concluded that the use of Examples Non Examples Learning Models Can Improve Civics Learning Outcomes of Students on Norms and Justice in Class VII.1 SMP Negeri 3 Pulau Rakyat Academic Year 2021/ 2022. | en_US |
dc.description.abstract | Di dalam pembelajaran PKn di SMP tidak sedikit siswa yang mengalami kesulitan belajar.Hal ini terlihat dari hasil belajar PKn siswa yang rendah. Berdasarkan data hasil ulangan semester ganjil kelas VII.1 tahun pelajaran 2021/2022,dari 32 siswa hanya 13 orang atau 42,5 % yang mencapai KKM dan 19 orang atau 57,5 % yang belum mencapai KKM. Oleh karena itu digunakan model pembelajaran yang lebih menantang pengertian siswa yaitu dengan menerapkan model pembelajaran Examles Non Examples. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar PKn siswa pada materi norma dan keadilan di kelas VII.1 SMP Negeri 3 Pulau Rakyat tahun pelajaran 2021/2022. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas ( class action research ). Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VII.1 SMP Negeri 3 Pulau Rakyat sebanyak 32 orang. Objek penelitian ini adalah hasil belajar siswa menggunakan model pembelajaran Examples Non Examples pada materi norma dan keadilan. Instrumen penelitian yang digunakan adalah tes berbentuk pilihan ganda dan observasi. Berdasarkan hasil penelitian Peningkatan hasil belajar siswa sebesar 51,66%. Aktivitas belajar siswa selama proses pembelajaran menunjukkan peningkatan yang lebih baik. Karena telah memenuhi ketuntasan belajar secara klaksikal dan mengalami peningkatan dari siklus I kesiklus II maka dapat disimpulkam bahwa dengan Penggunaan Model Pembelajaran Examples Non Examples Dapat Meningkatkan Hasil belajar PKn Siswa Materi Norma Dan Keadilan Di Kelas VII.1 SMP Negeri 3 Pulau Rakyat Tahun Pelajaran 2021/2022. | en_US |
dc.publisher | Seminar Nasional 2022 - NBM Arts | en_US |
dc.subject | Model pembelajaran examples non examples | en_US |
dc.subject | hasil belajar PKN | en_US |
dc.subject | siswa kelas VII-1 | en_US |
dc.title | PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN EXAMPLES NON EXAMPLES MAPEL PKN MATERI NORMA DAN KEADILAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VII.1 SMP NEGERI 3 PULAU RAKYAT TP. 2021/2022 | en_US |