Show simple item record

dc.contributor.authorRarastika, Nur
dc.date.accessioned2022-07-27T10:10:06Z
dc.date.available2022-07-27T10:10:06Z
dc.date.issued2022-07-29
dc.identifier.urihttp://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/7064
dc.descriptionThe areas developed through Civics learning are knowledge, attitudes and values, and skills. In addition to Pancasila values, teachers also instill democratic values in learning. The purpose of this study was to describe the strategies used by teachers in applying democratic values to Civics learning at SDN 104208 Cinta Rakyat, Deli Serdang Regency. This study uses a qualitative descriptive method with research stages of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The data were collected by means of observation, interviews, and documents, with the research subject being class teachers at SDN 104208 Cinta Rakyat who were selected using a purposive sample. The results showed that there were several strategies used by classroom teachers in applying democratic values to students, including: 1) implementing group-based learning; 2) the formation of multicultural groups; 3) demo of civic activities through Civics learning; 4) perform several activities together; and 5) writing democratic learning plans. It was concluded that there are various strategies that teachers can apply in implementing democratic values to students through Civics learning, thus Civics lessons can contribute to the formation of the nation's character. Keywordi: Values of democracy, Civics, Strategy.en_US
dc.description.abstractRanah yang dikembangkan melalui pembelajaran PKn adalah pengetahuan, sikap dan nilai, serta keterampilan. Selain nilai-nilai pancasila, guru juga menanamkan nilai demokrasi dalam pembelajaran. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan tentang strategi yang diterapkan guru dalam menerapkan nilai-nilai demokrasi pada pembelajaran PKn di SDN 104208 Cinta Rakyat, Kabupaten Deli Serdang. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan analisis data yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Data dikumpulkan dengan cara observasi, wawancara, dan dokumen, dengan subjek penelitian yaitu guru-guru kelas di SDN 104208 Cinta Rakyat yang dipilih dengan teknik purposive sample. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat beberapa strategi yang digunakan oleh guru kelas dalam menerapkan nilai-nilai demokrasi kepada siswa, diantaranya: 1) melaksanakan pembelajaran berbasis kelompok; 2) pembentukan kelompok secara multikultural; 3) demo kegiatan kewarganegaraan melalui pembelajaran PKn; 4) melakukan beberapa aktivitas secara bersama-sama; dan 5) menulis rancangan pembelajaran demokratis. Disimpulkan bahwa terdapat berbagai strategi yang dapat diterapkan guru dalam mengimplementasikan nilai demokrasi kepada siswa melalui pembelajaran PKn, dengan demikian pelajaran PKn dapat berkontribusi dalam pembentukan karakter bangsa.en_US
dc.publisherSeminar Nasional 2022 - NBM Artsen_US
dc.titleSTRATEGI IMPLEMENTASI NILAI-NILAI DEMOKRASI MELALUI PEMBELAJARAN PKN DI SEKOLAH DASARen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record