Show simple item record

dc.contributor.authorKetaren, Maya Alemina
dc.date.accessioned2022-07-23T13:39:51Z
dc.date.available2022-07-23T13:39:51Z
dc.date.issued2022-07-29
dc.identifier.urihttp://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/7023
dc.descriptionThe development of online post-learning education brings increasing digitalization in learning. The purpose of this research is to obtain power points as digital learning media with elements of local wisdom in PKN lessons in elementary schools that are appropriate, and effectively used in lessons. The method in this research is Research and Development (R&D), the research model used is ADDIE. The instruments in this study were interviews, observations and questionnaires. This research was conducted at SDN 104223 Bingkawan, Sibolangit District, Deli Serdang Regency. The results of this study are that power points are obtained as digital learning media with elements of local wisdom in PKN lessons in elementary schools that are appropriate, and effectively used in learning which can be seen from the results of the feasibility test, namely media experts 4.5 with very good categories with a presentation of 90% or " Very Worthy". The results of the material expert feasibility test are 4.3 with a good category and a percentage of 86% or very feasible. And can improve the learning outcomes of fourth grade students on PKN subject matter with an average pre-test score of 69 and an average post-test score of 84 so that it is known that an increase in learning outcomes is obtained after using power point as a digital learning medium with elements of local wisdom.en_US
dc.description.abstractPerkembangan pendidikan pasca pembelajaran daring membawa digitalisasi yang semakin meningkat didalam pembelajaran. Adapun tujuan dalam penelitian ini adalah memperoleh power point sebagai media pembelajaran digital dengan unsur kearifan lokal pelajaran PKN di sekolah dasar yang layak, serta efektif digunakan dalam pelajaran. Metode dalam penelitian ini adalah penelitian dan Pengembangan (R&D), model penelitian yang digunakan yakni ADDIE. Instrumen dalam penelitian ini yakni wawancara, observasi dan angket. Penelitian ini dilaksanakan di SDN 104223 Bingkawan, Kecamatan Sibolangit, Kabupaten Deli Serdang. Hasil dari penelitian ini yakni diperoleh power point sebagai media pembelajaran digital dengan unsur kearifan lokal pelajaran PKN di sekolah dasar yang layak, dan efektif digunakan dalam pembelajaran yang dilihat hasil uji kelayakan yakni ahli media 4,5 dengan kategori sangat baik dengan presentasi 90% atau “Sangat Layak”. Hasil uji kelayakan ahli materi 4,3 dengan kategori baik dan presentase 86% atau sangat layak. Serta dapat meningkatkan hasil belajaran siswa kelas IV pada materi pelajaran PKN dengan rata rata nilai pre test 69 serta rata rata nilai post test yakni 84 sehingga diketahui diperoleh peningkatan hasil belajar setelah menggunakan power point sebagai media pembelajaran digital dengan unsur kearifan lokal.en_US
dc.publisherSeminar Nasional 2022 - NBM Artsen_US
dc.subjectMedia pembelajaran Digitalen_US
dc.subjectKearifan Lokalen_US
dc.titlePOWER POINT SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL DENGAN UNSUR KEARIFAN LOKAL MATERI PELAJARAN PKN SEKOLAH DASARen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record