dc.contributor.author | Hartono, Hartono | |
dc.contributor.author | Nuryani, Wenti | |
dc.contributor.author | Kusumastuti, Eny | |
dc.contributor.author | Aprilia, Vina | |
dc.date.accessioned | 2022-07-23T13:35:28Z | |
dc.date.available | 2022-07-23T13:35:28Z | |
dc.date.issued | 2022-07-29 | |
dc.identifier.uri | http://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/7022 | |
dc.description | Preparing the next generation in the future, one of them is through dance learning. Dance lessons, besides being entertaining and fun for children, it can also be used as a means to provide clinical services and instill trust. The purpose of this research is to examine the clinical service strategy and the development of children's confidence through dance learning, as an effort to prepare a superior generation. The research method used is qualitative. Data collection techniques used are observation, interviews, and documentation. Data analysis was carried out by data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of the study are related to clinical services, in children, namely in the form of trained muscles of the hands, feet, neck, body. So that dance learning automatically provides clinical services in the form of fitness for children. The result of the process of developing self-confidence in dance learning is when children demonstrate dance in front of their friends, without any worries when moving forward enthusiastically, and with pleasure and pride. The novelty of this finding is dance education as a medium and with it dance skills are obtained for children. The implication of this research is that dance learning can stimulate the potential of students. | en_US |
dc.description.abstract | Memepersiapkan generasi unggul di masa yang akan datang diantara salah satunya adalah melalui pembelajaran tari. Pembelajaran seni tari, selain menghibur dan menyenangkan bagi anak dapat sebagai sarana untuk memberi pelayanan klinis dan menanamkan percaya. Tujuan penelitian mengkaji strategi pelayanan klinik dan pengembangan percaya diri anak melalui pembelajaran seni tari, sebagai upaya menyiapkan generasi yang unggul. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif, teknik pengumpulan data yang dilakukan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data yang dilakukan dengan reduksi data, penyajian data, penarikan kesimpulan. Hasil penelitian berkaitan dengan pelayanan klinis, pada anak-anak yaitu dalam bentuk terlatihnya otot tangan, kaki, leher, badan. Sehingga pembelajaran tari secara otomatis memberi pelayanan klinik berupa kebugaran bagi anak. Hasil proses pengembangan percaya diri dalam pembelajaran tari adalah saat anak meragakan tari dihadapan teman-temannya, tanpa ada kekhawatiran disaat maju kedepan dengan penuh antusias, dan dengan rasa senang serta bangga. Kebaruan temuan ini adalah pendidikan tari sebagai media dan sertaanya diperoleh keterampilan menari bagi anak. Implikasi hasil penelitian ini, bahwa pembelajaran tari dapat menstimulasi potansi peserta didik. | en_US |
dc.publisher | Seminar Nasional 2022 - NBM Arts | en_US |
dc.subject | anak | en_US |
dc.subject | generasi unggul | en_US |
dc.subject | pembelajaran tari | en_US |
dc.subject | percaya diri | en_US |
dc.subject | pelayanan klinik | en_US |
dc.title | MEMPERSIAPKAN GENERASI UNGGUL MELALUI PEMBELAJARAN SENI TARI ANAK TAMAN KANAK-KANAK: Strategi Pelayanan Klinik dan Pengembangan Percaya Diri | en_US |