Show simple item record

dc.contributor.authorSitorus, Bunga Yunita
dc.date.accessioned2020-04-22T07:28:27Z
dc.date.available2020-04-22T07:28:27Z
dc.date.issued2020-03
dc.identifier.urihttp://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/3753
dc.descriptionThis research aims to improve the Efforts to Increase Learning Activities and Student Learning Outcomes in Economic Subjects Through the Implementation of Problem Based Learning Models of Class X Science 1 of SMA Negeri 10 Medan T.A. 2019/2020. This type of research is Classroom Action Research with a Quantitative approach. The population in this study were all students of Class X Science 1 of SMA Negeri 10 Medan in the Academic Year 2019/2020, totaling 33 students with the sample collection technique used was total sampling. Data collection techniques used in this study were observation and tests. Data analysis techniques used in this study are Observation Results and Analysis of Student Learning Outcomes. The results showed that the Learning Activities and Student Learning Outcomes of Class X IPA 1 of SMA Negeri 10 Medan increased after being given the action of applying the Problem Based Learning Model. The average number of Student Learning Activities in Cycle I (52.59%) and in Cycle II (81.81%). The number of students who had met the minimum completeness standard of learning in the first cycle was only 23 people (69.69%) and in Cycle II that had reached 27 people (81.81%). Increasing the score of Economic Learning Activities by 29.22% and increasing Student Learning outcomes by 12.12%.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Kelas X IPA 1 SMA Negeri 10 Medan T.A. 2019/2020. Jenis penelitian ini merupakan jenis Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) dengan pendekatan Kuantitaif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas Kelas X IPA 1 SMA Negeri 10 Medan Tahun Ajaran 2019/2020, yang berjumlah 33 orang siswa dengan teknik pengumpulan sampel yang digunakan adalah total sampling. Teknik pengumpulan Data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi dan tes. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu Hasil Observasi dan Analisis Hasil Belajar Siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa Kelas X IPA 1 SMA Negeri 10 Medan meningkat setelah diberi tindakan penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Jumlah rata-rata Aktivitas Belajar Siswa pada Siklus I (52,59%) dan pada Siklus II (81,81%). Jumlah siswa yang telah memenuhi standar ketuntasan minimal belajar pada siklus I hanya 23 orang (69,69%) dan pada Siklus II yang tuntas mencapai 27 orang (81,81%). Peningkatan skor Aktivitas Belajar Ekonomi sebesar 29,22% dan peningkatan hasil Belajar Siswa sebesar 12,12%.en_US
dc.publisherUniversitas HKBP Nommensen Medanen_US
dc.subjectAktivitas Belajaren_US
dc.subjectHasil Belajaren_US
dc.subjectProblem Based Learningen_US
dc.titleUPAYA MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING KELAS X IPA 1 SMA NEGERI 10 MEDAN T.A. 2019/2020en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record