Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorpanjaitan, binur
dc.date.accessioned2018-03-12T10:08:30Z
dc.date.available2018-03-12T10:08:30Z
dc.date.issued2016-06-01
dc.identifier.issnPrinted ISSN (p-ISSN): 0216-1370
dc.identifier.issnOnline ISSN (e-ISSN): 2442-8620
dc.identifier.urihttp://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/317
dc.descriptionThe purpose of this research was to describe the college students’ metacognition as a teacher candidate in solving mathematic problem. This research was explorative with qualitative approach. By doing deep interviewing method, the researcher found out the causes that affected the subject’s metacognition. The subject of research was the college students as teacher candidate in Mathematic Department in Faculty of Teacher Training and Education Nommensen University that had reflective and impulsive cognitive style. To determine reflective and impulsive cognitive style, it used Matching Familiar Figure Test. The problem in this research was consisted of two, namely formal and contextual mathematic problem. The valid data has been analyzed by referring how the subject metacognition process in solving the problem. The result showed that the subject metacognition process with reflective cognitive style is different with impulsive cognitive style, even in formal or contextual mathematic problem.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan proses metakognisi mahasiswa calon guru dalam menyelesaikan masalah matematika. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksploratif dengan pendekatan kualitatif. Melalui wawancara mendalam peneliti menggali tentang hal-hal yang mempengaruhi terjadinya proses metakognisi subjek. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa calon guru Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas HKBP Nommensen yang bergaya kognitif reflektif dan yang bergaya kognitif impulsif. Untuk menentukan gaya kognitif reflektif-impulsif digunakan Matching Familiar Figure Test. Masalah matematika dalam penelitian ini terdiri dari masalah matematika formal dan masalah matematika kontekstual. Data yang sudah valid dianalisis dengan memperhatikan bagaimana proses metakognisi subjek terhadap permasalahan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa proses metakognisi subjek yang bergaya kognitif reflektif berbeda dengan proses metakognisi subjek yang bergaya kognitif impulsif, baik dalam masalah matematika formal maupun matematika kontekstual.en_US
dc.description.sponsorshipLembaga Penelitian dan Pengabdian Pada Masyarakat Universitas HKBP Nommensenen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherLembaga Pengembangan dan Penjaminan Mutu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakartaen_US
dc.subjectMetacognitionen_US
dc.subjectProblem Solvingen_US
dc.subjectCognitive Styleen_US
dc.titleMetakognisi Calon Guru Bergaya Kognitif Reflektif dan Impulsif dalam Pemecahan Masalah Matematikaen_US
dc.title.alternativeTeachers Candidate Metacognition that has Reflective and Impulsive Cognitive Style in Solving Mathematic Problemen_US
dc.typeArticleen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record