Show simple item record

dc.contributor.authorBindarto, Bindarto
dc.date.accessioned2022-08-05T04:00:51Z
dc.date.available2022-08-05T04:00:51Z
dc.date.issued2022-07-29
dc.identifier.urihttp://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/7101
dc.descriptionThe increasingly fierce competition for Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) in terms of the digital economy has become evident with the development of technology. The development of the digital economy is increasing due to the COVID-19 pandemic. However, not all MSMEs in Indonesia have implemented the digital concept due to lack of knowledge or lack of availability of facilities and infrastructure to support the digital economy. This study aims to provide information related to MSME development strategies in utilizing the digital economy. This study uses a systematic literature review (SLR) approach from research results and data issued by government agencies. The results of the literature review show that the successful development of MSMEs in the digital economy must pay attention to the supporting factors including the interests, attitudes and abilities of individuals in using digital technology and communication tools such as smartphones (HP), tablets, laptops and desktop PCs. In addition, the strategy for implementing the digital economy is to increase market share abroad, add production units and improve product quality, and improve online marketing processes. The involvement of citizens both as customers, social media influencers, and as resellers is a determining factor in the digital economy. The success of MSMEs in developing their businesses can help Indonesia's economic recovery which has decreased due to the COVID-19 pandemic.en_US
dc.description.abstractABSTRAK Persaingan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) yang semakin ketat dalam hal ekonomi digital sudah menjadi nyata dengan semakin berkembangnya teknologi. Perkembangan ekonomi digital semakin meningkat akibat pandemic covid-19. Namun, tidak semua UMKM di Indonesia sudah menerapkan konsep digital karena kurangnya pengetahuan atau kurang tersedianya sarana dan prasarana pendukung ekonomi digital. Penelitian ini bertujuan untuk memberikan informasi terkait strategi pengembangan UMKM dalam memanfaatkan ekonomi digital. Penelitian ini menggunakan metode pendekatan systematic literature review (SLR) dari hasil-hasil penelitian maupun data-data yang dikeluarkan oleh instansi pemerintah. Hasil telaah literatur menunjukkan bahwa keberhasilan pengembangan UMKM dalam ekonomi digital harus memperhatikan faktor-faktor pendukungnya diantaranya ketertarikan, sikap dan kemampuan individu dalam menggunakan teknologi digital dan alat komunikasi seperti smarthphone (HP), tablet, laptop dan PC desktop. Disamping itu, strategi penerapan ekonomi digital yaitu meningkatkan pangsa pasar ke Luar Negeri, menambah unit produksi dan meningkatkan kualitas produk, meningkatkan proses marketing online. keterlibatan para warganet baik sebagai pelanggan, social media influener, maupun sebagai Reseller menjadi faktor penentu dalm ekonomi digital. Kerhasilan UMKM dalam mengembangkan usahanya ini dapat membantu pemulihan ekonomi Indonesia yang mengalami penurunan akibat pandemic covid-19. Kata Kunci: UMKM, Ekonomi Digital, Pemulihan Ekonomien_US
dc.publisherSeminar Nasional 2022 - NBM Artsen_US
dc.subjectUMKMen_US
dc.subjectEkonomi Digitalen_US
dc.subjectPemulihan Ekonomien_US
dc.titleSTRATEGI PENGEMBANGAN UMKM DENGAN MEMANFAATKAN PELUANG EKONOMI DIGITAL UNTUK MENDUKUNG PEMULIHAN EKONOMIen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record