Show simple item record

dc.contributor.authorPanjaitan, Muktar
dc.date.accessioned2018-03-13T08:22:05Z
dc.date.available2018-03-13T08:22:05Z
dc.date.issued2013-11
dc.identifier.isbnISBN: 978-6-0217146-6-9
dc.identifier.urihttp://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/395
dc.descriptionABSTRACT-The purpose of this research to know student’s understanding of the factors supporting and inhibiting the creative thinking and creative thinking skills of students in Science subjects (Physics) junior class VIII concept temperatures, thermometer, electric heat and a simple dynamic. This study is a preliminary study for the development of process-based model of learning science inquiry to develop creative-thinking skills. In this study the instrument used was a questionnaire and a test of creative thinking kontens science-physics. Enclosed questionnaire used to determine students understanding of the enabling factors that support creative thinking and creative thinking inhibiting factors. Creative thinking test serves to determine the level of creative thinking of students with indicators of fluency, flexibility, originality and elaboration. Than 65 students who participated, 34 students (52.31%) had a low understanding of the factors that support and inhibite the creativity. On tests of creative thinking science-physics content, of the 65 students who participated, the number of students they are above the average of 46 on a scale of 0 -100 value is 30 students (46.15%). While the number of students with scores above the average as many as 35 people (53.85%). These data indicate that the level of creative thinking of students in the study sample was in the low category.en_US
dc.description.abstractABSTRAK-Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pemahaman siswa tentang faktor pendukung dan penghambat berpikir kreatif serta keterampilan berpikir kreatif siswa pada mata pelajaran Sains (Fisika) SMP kelas VIII konsep suhu, termometer, kalor dan listrik dinamis sederhana. Penelitian ini merupakan penelitian pendahuluan untuk pengembangan model pembelajaran sains berbasis proses kreatif-inkuiri untuk mengembangkan keterampilan berpikir. Dalam penelitian ini instrumen yang digunakan adalah kuisioner dan tes berpikir kreatif kontens sain-fisika. Kuisioner atau angket tertutup digunakan untuk mengetahui pemahaman siswa tentang faktor-faktor pendukung yang mendukung berpikir kreatif dan faktor penghambat berpikir kreatif. Tes berpikir kreatif berfungsi untuk mengetahui tingkat berpikir kreatif siswa dengan indikator kelancaran, fleksibilitas, originalitas dan elaborasi. Dari 65 orang siswa yang ikut ambil bagian, sebanyak 34 siswa (52,31 %) mempunyai pemahaman yang rendah terhadap faktor-faktor yang mendukung dan menghambat kreativitas. Pada tes berpikir kreatif konten sains-fisika, dari 65 orang siswa yang ikut ambil bagian, jumlah siswa nilainya di atas rata-rata 46 pada skala nilai 0 -100 adalah sebanyak 30 siswa (46,15%). Sedangkan jumlah siswa dengan nilai di atas rata-rata sebanyak 35 orang (53,85 %). Data ini menunjukkan bahwa tingkat berpikir kreatif siswa pada sampel penelitian masih pada kategori rendah.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherFakultas MIPA Universitas Negeri Surabayaen_US
dc.subjectKeywords: inquiry, creative thinking, creative processen_US
dc.titleKETERAMPILAN BERPIKIR KREATIF SISWA SMP DALAM PEMBELAJARAN SAINSen_US
dc.typeArticleen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record